Arkitekten Curt Strehlenert

I över tre decennier var arkitekten Curt Strehlenert tongivande vad gäller bostadsbyggandet i både Stockholm och övriga landet. Nästan var tionde bostad som byggdes under den tiden ritades vid det stora arkitektkontor där han var chef – anledningen till att han så flitigt anlitades var ett formspråk som passade tiden och en kvalitetskänsla som räckte även till de små detaljerna. Curt Strehlenert har varit huvudarkitekt för föreningens hus och ritat både lamellhuset och stjärnhusen.


Efter arkitektexamen på Kungliga Tekniska Högskolan KTH, arbetade han tillsammans med några andra tongivande arkitekter, Sven Backström och Leif Reinius, kända för att bland annat ha ritat både Vällingby och Farsta centrum, Åhlénshuset i Stockholm och de berömda stjärnhusen i Gröndal.


Liksom Sven Backström var Curt Strehlenert övertygad om att inspirationen till framgång låg utanför Sverige varför han företog studieresor till både Ryssland och Amerika och mängder av länder i Europa.


Även Curt Strehlenert fick ansvaret att rita större centrumanläggningar. Den kanske mest omtalade blev Bandhagens Centrum (bilden till vänster) som invigdes 1954, fem år efter att han ritat föreningens hus i Viggbyholm. Han ritade också Gubbängens centrum, ett stort antal trevånings lamellhus i Svedmyra, Grindtorp i Täby och ett antal hus i omtalade Klostergården i Lund.


Vid sin sida och som partner, när föreningens hus ritades, hade Curt Strehlenert en annan duktig ung arkitekt, Kaj Sucksdorff. Han skulle göra sig känd för djärva färgsättningar och omsorg om de små detaljerna. Senare ritade han ett helt rött bostadsområde i Andersberg i Gävle. Husen i Viggbyholm Kotten är varmt ockrafärgade, tidstypiskt och vackert.


Tillsammans skapade Sucksdorff och Strehlenert maximalt boende på små ytor med stort ljusinsläpp och unik planlösning.


Även Kaj Sucksdorff skulle så småningom också rita en centrumanläggning, nämligen den i Alby.


Föreningens hus tillhör Curt Strehlenerts och Kaj Sucksdorffs tidiga verk vars stil har kommit att tillhöra det arkitektoniskt klassiska svenska bostadsbyggandet tillkommet efter kriget då optimismen spirade och materialen återigen höll hög kvalitet.